Era Baru AirAsia dengan Pesawat Airbus A321neo

by -
AirAsia
AirAsia
Foto Istimewa

belitongekspres.co.id, SEPANG – AirAsia resmi menyambut rangkaian pesawat lorong tunggal yang baru dengan tibanya Airbus A321neo. Pesawat ini bakal menawarkan kecekapan dan kapasitas lebih tinggi bagi grup perusahaan penerbangan tersebut.

Pesawat ini adalah pertama daripada 353 buah pesawat A321neo yang dipesan oleh Grup AirAsia dan akan menggantikan A320 dan A320neo. Secara berperingkat di seluruh rangkaiannya meliputi Malaysia, Thailand, Indonesia, Filipina, India dan Jepang. Ini juga merupakan pesawat A321neo pertama beroperasi di Malaysia.

Dengan 236 tempat duduk – peningkatan kapasitas sebanyak 27% berbanding pesawat A320 (180 tempat duduk) dan A320neo (186 tempat duduk). A321neo akan memungkinkan AirAsia memenuhi permintaan lebih tinggi di seluruh jaringannya dengan efisiensi operasi yang signifikan dan membuka peluang untuk menjelajahi destinasi baru, dengan lebih 10% penghematan bahan bakar.

Sebagai permulaan, pesawat tersebut akan beroperasi dari hab Kuala Lumpur ke kota-kota di seluruh Asia, dengan destinasi pertama termasuk Kuching, Kota Kinabalu, Singapura, Bangkok dan Shenzhen.

Pesawat baru dengan nomor pendaftaran 9M-VAA disambut oleh Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia, YB Datuk Mohamaddin Ketapi bersama-sama pihak manajemen AirAsia lain di sebuah acara spesial yang diadakan di Sepang Aircraft Engineering (SAE).

“Kami berbangga untuk mengalu-alukan (menyambut, Red) pesawat A321neo pertama yang akan menjadi tulang belakang baharu (baru) bagi operasi masa hadapan kami,” kata ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia, Tan Sri Tony Fernandes seperti dilansir newsroom.airasia.com.

Pesawat baru ini akan beroperasi ke laluan (rute) popular, menawarkan peluang pertumbuhan di pasaran baharu serta menambah kapasitas di pasaran sedia ada. Terutamanya di mana terdapat kekangan (kendala) pengembangan berikutan infrastruktur dan ketersediaan slot.

Lebih lanjut ia mengatakan, tahun lalu, AirAsia menerbangkan lebih 90 juta penumpang dan kini, dengan efisiensi operasi yang lebih baik. A 50 tempat duduk tambahan pada setiap pesawat, AirAsia bisa mengangkut lebih ramai penumpang dengan biaya lebih rendah. Apabila biaya yang dikeluarkan pihaknya dapat dikurangi, maka dapat memberikan penghematan kepada penumpang dalam bentuk tarif yang lebih rendah.

“Pesawat canggih dan modern ini akan memungkinkan AirAsia untuk terus meningkatkan hubungan udara ke dan dari Malaysia menjelang Tahun Lawatan Malaysia 2020. Dan pada masa sama menawarkan lebih banyak peluang untuk pelancongan (pariwisata, Red), perniagaan, dan perdagangan selaras dengan Wawasan Kemakmuran Bersama 2030,” katanya.

YB Datuk Mohamaddin Ketapi mengulas Sempena Tahun Melawat Malaysia 2020 yang semakin hampir, kehadiran pesawat Airbus A321neo ke Malaysia adalah berita baik. AirAsia telah banyak menyumbang ke arah pertumbuhan sektor pelancongan di Malaysia, dan dengan penambahan pesawat Airbus A321neo ke dalam rangkaian AirAsia.

Ia akan meningkatkan kapasiti dengan tambahan 50 tempat duduk berbanding pesawat Airbus A320neo yang kini digunakan AirAsia, serta membolehkan lebih ramai orang terbang ke Malaysia dan merasai pengalaman yang kami tawarkan.

“Saya mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan kepada AirAsia atas usaha terbaru mereka ini. Karena ia secara tidak langsung menyumbang kepada peningkatan kemasukan pelancong asing ke negara ini, terutama dari rantau Asia Tenggara,” katanya.

Awal tahun ini, AirAsia telah menukar sebanyak 253 pemesanan untuk A320neo kepada versi A321neo yang lebih besar dengan jumlah 353 buah pesawat dalam pesanan, menjadikan AirAsia salah satu pelanggan terbesar di dunia bagi A321neo.

A321neo merupakan model terlaris dari jenis Airbus A320 yang menggabungkan teknologi terkini, seperti mesin generasi baru dan Sharklets yang mampu menghemat penggunaan bahan api lebih dari 10%. Grup AirAsia beroperasi menggunakan pesawat jenis Airbus dari habnya di Malaysia, Thailand, Indonesia, Filipina, India dan Jepang. (*/red)

Editor: Subrata

Sumber: newsroom.airasia.com